Skip to main content

Et maritimt fællesskab blomstrer blandt udsatte unge på Holbæk Havn 

 
Danmark
Selv om man brænder for et fag, er det en kold fornøjelse at arbejde i nul grader. Det har dog længe været virkeligheden på skibsværftet i Holbæk Havn, hvor en stor gruppe udsatte børn og unge får undervisning og deltager i fritidsaktiviteter.  

Der bliver ofte serveret skoldhed suppe i den 800 kvadratmeter store værftshal i Holbæk. Og det forstår man godt, da stedets medarbejdere, elever, børn og unge i de kolde måneder arbejder i temperaturer, der nærmer sig frysepunktet. Der kan dog snart skrues op for varmen, da en bevilling fra Oak Foundation Denmark betyder, at en tiltrængt tilbygning kan sættes i gang og forhåbentlig stå færdig ultimo 2024.
 

Nationalmuseet søgte nemlig om midler til etablering af formidlings- og undervisningsfaciliteter til Skibene; en del af museet, der ligger i Holbæk Havn. Afdelingens vigtigste opgave er at formidle historien om Nationalmuseets fartøjer og historien om dansk søfartshistorie fra 1850 til 1950. De 10.-15.000 årlige besøgende kan også opleve arbejdet med restaurering og vedligehold af historiske skibe som stadig sejler den dag i dag. 

På værftet oplever de en stor tilstrømning af børn og unge mennesker mellem 12-18 år, herunder mange udsatte unge. Nogle er tilknyttet fritidstilbuddet ”UngHavn,” og andre er elever i en såkaldt ”maritim 10. klasse.” Begge grupper kommer fast og ofte flere gange om ugen i værftet, og derudover står det faglige team og de unge selv også bag en række andre aktiviteter fx sejlture og ”klimasejladser”, hvor der fx bliver taget vandprøver fra Holbæk Fjord. 
 
En kold fornøjelse  

Da værftshallen er indrettet sådan, at den er åben i begge ender, sætter det naturligt en begrænsning for aktivitetsniveauet i de kolde måneder. Men med de kommende opvarmede og energioptimerede rammer kan der laves flere, bedre og længerevarende aktiviteter – også om efteråret og vinteren.  
 
Formålet er – året rundt – at skabe de rette rammer for socialt fællesskab og uformel læring til glæde for børn og unge på tværs af sociale, økonomiske og etniske baggrunde med prioriteret fokus på sårbare og udsatte unge. Ombygningen skal sikre øget social inklusion og give skoletrætte unge adgang til uddannelse og arbejdsmarked. Nationalmuseet vil med de nye faciliteter kunne tilbyde særundervisning for cirka 1.000 børn og unge på værftet hvert år.  

Når det færdige resultat står klar, vil der være en ny bygning inde i selve værftet, bl.a. med et stort undervisningslokale, et køkken, toiletter og bad, omklædningsrum, handicapfaciliteter og endnu et rum på 1. sal til workshops, møder og fordybelse. Faciliteterne vil brede sig over cirka 100 kvadratmeter i det ene hjørne af værftet, og det hele bliver bygget under det eksisterende tag til glæde for alle medarbejdere og tilknyttede børn og unge, for hvem værftet har stor betydning:  

 ”Mange af de unge har ikke venner uden for vores fællesskab her på havnen. Vi er ikke en institution, men derimod søfolk og skibstømrere. Vi er heller ikke sagsbehandlere, men producerer nogle helt konkrete ting til virkeligheden. Det ser ud til at være en stor fordel,” siger Martin Andersen, Centerleder for Skibene, Søfart & Maritime Håndværk og uddyber:  
 
”Når de unge starter her, kan de ingenting og er usikre på alt muligt. Og så ser vi dem vokse og sprudle. Det er så positivt.” 

Undervisning og fritid 

 Værftet lægger hus til to initiativer: UngHavn i samarbejde med Holbæk Kommune og Maritim 10. klasse.  

Gennem UngHavn bliver de unge hjulpet ud af ensomhed, lærer håndværk, får et tilhørsforhold og identitet og flere har fundet frem til en uddannelse gennem projektet.  
 
En stor andel har skolevægring, går i specialklasse eller på FGU. De unge kommer efter skole og får information om dagens projekt og opgaver. Måske skal der fx bygges master, eller malerpenslerne skal findes frem. Der er ingen mål, deadlines eller KPI’er, men ønsket er at vække de unges interesse for håndværk som fag. Nationalmuseet fortæller, at UngHavns store succes skyldes skabelsen af et helt unikt ungefællesskab, hvor ressourcesvage og ressourcestærke mødes om et fælles maritimt tredje.  

I samarbejde med Holbæk 10. Klassecenter og naboen Kystliv Holbæk står Nationalmuseet også bag et maritimt 10. klassetilbud, hvor der foruden aktiv sejlads på skibene bliver undervist i bl.a. søfartshistorie, navigation, søsikkerhed og sejlmagerarbejde. Her er der fokus på unge som mistrives i den almene folkeskole, unge fra økonomisk trængte familier, som har gavn af et efterskolelignende skoleår (Maritim 10. klasse er uden forældrebetaling) og unge, der ønsker en aktiv efterskolelignende afslutning på folkeskolen, men ikke magter at bo uden for hjemmet.  
 
Det har længe været et ønske, at eleverne kunne tilbringe endnu flere timer på værftet. Det bliver der nu mulighed for med de kommende nye undervisningslokaler.    

Øget mental trivsel 
 
Det er langt fra alle de unge, som er interesserede i skibsbyggeri og søfart, men det er derimod stedet, miljøet på værftet og fællesskabet, som får interessen til at vokse.  

En af de erfaringer, som de unge elever gør sig, er, at mange opgaver på et skib kræver, at man hjælper hinanden. Det er fx svært at sætte et sejl alene. De unge indser altså, at de betyder noget, og at alle er afhængige af hinanden.  
 
Det er Nationalmuseets oplevelse, at de unge som kommer i UngHavn og 10. klasse gennemgår en positiv udvikling, som øger deres mentale trivsel markant. De unge skaber en identitet gennem UngHavn, som giver dem følelsen af at høre til. Projektet bidrager til de unges forståelse af deres egne kompetencer, og hvad uddannelse og viden har af betydning. De unge får øjnene op for nye og andre uddannelsesveje og flere er guidet i en maritim retning.  

Projektet er derfor langt fra ”kun” en fritidsaktivitet, men for langt størstedelen af de unge er det deres kernefællesskab, hvor de fylder rygsækken op med gode relationer, oplever succes og finder et helle fra hverdagen. Tilbagemeldinger fra elever, forældre og kommune har været overvældende. Fx siger to forældre, hvis børn har deltaget i UngHavn: ”Vi er ikke i tvivl om, at Ung Havn gør en kæmpe forskel for de unge samtidig med læring om det maritime liv” og ”For min piges vedkommende har det betydet en masse nye venner, personlig udvikling på det sociale område og et liv fremover på havet. Hun har fundet sin fremtidige uddannelse, som hun ellers har været i tvivl om.” 
 
I foråret 2023 blev der afholdt et inspirationsseminar, og der har efterfølgende været stor interesse fra bl.a. museer, kulturinstitutioner og maritime aktører, som ønsker at kopiere flere af ungeprojekterne og den positive forskel, de gør.  
En deltager fra UngHavn fortæller i forbindelse med afslutning på et forløb, hvor de bl.a. fordybede sig i skibsbyggeri:  

 ”Nu har vi alle tirsdag efter tirsdag set, at skibet stille tog form. Men ikke nok med det, så har vi også set, hvordan dette fællesskab er vokset og blomstret. Vi kom til UngHavn med hver vores drømme og mål. Men nu står vi her som et hold, og jeg er så stolt over at kunne sige, at jeg er en del af det.”